Avaluació de serveis
Tant les dades quantitatives com les qualitatives sobre els recursos, els serveis i i els usuaris de les biblioteques són fonamentals per fer evident i confirmar el valor excepcional que proporcionen als ciutadans en general i als usuaris en particular.
Les estadístiques bibliotecàries serveixen als responsables polítics i tècnics del servei per planificar el futur, conduir el present i explicar el passat.
Què és el que mostren les estadístiques?
El compromís polític i de les autoritats queda demostrat amb els recursos mobilitzats per garantir un servei bibliotecari de qualitat. Aquests recursos són: edificis, mobiliari, equipament informàtic, personal, fons documental i logística. Les estadístiques bibliotecàries comptabilitzen aquests inputs.
Per altra banda, les estadístiques estan referides als serveis que proporcionen les biblioteques, i mesuren l’ús dels serveis bibliotecaris ja siguin presencials o virtuals, i també caracteritzen estadísticament els usuaris que els fan servir: són els outputs.
Finalment, la producció i ús dels serveis bibliotecaris generen uns beneficis per als usuaris que els fan servir (alfabetització, competències informacionals, inclusió...), i per als ciutadans i les comunitats en general; són els outcomes als que estan dedicats els estudis d’impacte.
La Gerència de Serveis de Biblioteques manté un sistema d’informació d’estadística bibliotecària, i impulsa l’avaluació dels serveis com a instrument per a la seva millora a través de diferents projectes.
Avaluació i qualitat:
- l'Avaluació dels serveis bibliotecaris públics a la demarcació de Barcelona
- Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques
- Rutlla
- Estudi i avaluació de les biblioteques públiques i dels seus usuaris
Dades estadístiques:
- Cercador de dades estadístiques (per municipi, comarca, biblioteca, bibliobús...)
Articles i comunicacions:
- Orte, Andreu; i Ester Omella. Hacia una consolidación de la cultura de la evaluación en la Diputación de Barcelona: El caso del trabajo conjunto entre Servicio de Planificación y Evaluación y la Gerencia de Bibliotecas. En: II Jornadas de Evaluación de Políticas Públicas. Sevilla, 8 i 9 d'octubre de 2018. (Presentació i comunicació escrita)
- Feliu, Antoni. El servei de biblioteca pública i l’avaluació: l’aposta de la Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona. En: Ítem, núm 63, pàgs 45-61. Barcelona: COBDC, 2017.
Més informació
Unitat d'Estadístiques i Qualitat
Gerència de Serveis de Biblioteques
c/ Urgell, 187 (edifici annex al Vagó)
08036 Barcelona
a/e: gsb.estadistiques@diba.cat