Curs: Gestió documental i arxius municipals

Comparteix
06/05/2025 - 15/05/2025 10:00 - 12:00 Dies: 6, 8, 13 i 15 de maig de 2025. Durada: 8 hores (4 sessions de 10 a 12 hores). Edició virtual.

Aula: Videoformació. 

Professor: Marc Garriga i Albert Rumbo Soler (tècnics OPC). la Diputació de Barcelona. Un curs per conèixer breument el context legislatiu dels arxius i la gestió documenta i els valors i els suports dels documents i el circuit documental, entre d'altres objectius.
 

Objectius:

-Conèixer què es la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona.
-Conèixer breument el context legislatiu dels arxius i la gestió documental.

-Per a què serveix un Sistema de Gestió Documental i Arxiu Corporatiu (SGDAC).
-Saber interpretar el Quadre de Classificació.
-Què són i com es fan les transferències a l'arxiu
municipal.
-Saber identificar els diferents tipus documentals que formen part d’un expedient.
-Saber l’antiguitat màxima dels documents a custodiar en l’arxiu de gestió.
-Sol·licitar documentació en préstec a l’arxiu municipal.
-Realitzar el seguiment i retorn de la documentació prestada per l’arxiu municipal.
-Comprendre els lligams dels arxius de gestió amb l’arxiu municipal i a la inversa.
-Conèixer i ser conscients de les tasques fonamentals que es realitzen en els arxius de gestió per a tota l’administració municipal.
-Millorar la qualitat del servei oferta des dels arxius de gestió dins el SGDAC.

Continguts:

-La Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona.
-Els documents municipals: valors i suports.
-Gestió documental i arxiu: legislació i conceptes.
-Els documents de treball i documents d’arxiu. Què cal fer amb cadascun d’ells.
-Els arxius de gestió dins el SGDAC. El circuit documental.
-El quadre de classificació (QdC):

  1. Què és?
  2. Com s’ha d’interpretar el quadre de classificació ?
  3. Com s’hauria d’aplicar a la documentació que produeix la nostra unitat o dependència?

-Els tipus documentals. Què són? Per a què serveixen i
-La descripció i el sistema de recuperació de la documentació.
-La Norma de Descripció Arxivística de
Catalunya (NODAC): conceptes bàsics.
-Gestió del préstec en l’arxiu de gestió (sol·licitud; seguiment i retorn de la documentació a l’arxiu municipal). Diferència entre el procediment
de consulta i préstec.
-Transferència documental:

  1. Què és?
  2. Com es prepara?
  3. Com s’executa. La instrucció de treball de la transferència.

-Avaluació dels documents. El valor dels documents. Eliminació, tria i conservació.
-Calendari de conservació. Conservació parcial; temporal i permanent.
-Els arxius municipals dins la societat.

 

Assistents

Destinatari: Personal administratiu dels Ajuntaments.