22/04/2025 14:12 h.
Nou article sobre «Polítiques Locals per a l’Educació a Temps Complet»
L’Observatori de l’Educació Local de la Diputació de Barcelona publica un nou article que analitza el paper estratègic dels ens locals en la promoció de polítiques educatives fora de l’horari lectiu.
L’educació a temps complet és un paradigma educatiu que aposta per garantir oportunitats d’aprenentatge al llarg del dia i en diversos contextos, integrant temps lectiu i no lectiu. Amb aquesta visió, l’última publicació de l’Observatori de l’Educació Local ofereix una anàlisi detallada sobre com els ajuntaments poden impulsar iniciatives educatives integradores, adaptades a les necessitats i reptes dels infants i joves del territori.
El document parteix d’un marc normatiu ampli, tant nacional com internacional —incloent-hi la Declaració Universal dels Drets Humans, l’Agenda 2030 o la Llei d’educació de Catalunya—, que legitima aquest enfocament educatiu i li dona suport.
L’article identifica tres pilars fonamentals per al desplegament d’una educació a temps complet: el model de ciutat educadora, les polítiques educatives fora escola i els plans educatius d’entorn, instruments essencials per a la coordinació entre les administracions i la comunitat educativa.
A més, s’hi recullen exemples concrets d’accions que poden dur a terme els ens locals: activitats extraescolars i de lleure educatiu, projectes de connexió entre escoles i entorn, iniciatives per al temps del migdia, plans d’estiu enriquit, suport educatiu o acompanyament a les famílies.
La publicació valora el paper central dels ajuntaments com a dinamitzadors de les oportunitats educatives del territori, no només com a proveïdors de serveis, sinó com a catalitzadors que generen sinergies entre els diferents agents implicats.
Aquest recurs forma part de la col·lecció de l’Observatori de l’Educació Local, un espai creat per facilitar coneixement útil, contrastat i actualitzat per a la presa de decisions en l’àmbit educatiu local.
📄 Podeu consultar aquí l’article complet.