Sessió d’equips directius: 12 centres educatius comparteixen bones pràctiques per enfortir el CuEmE

Participants en la sessió de direccions 2025

Participants en la sessió de direccions 2025

El 20 de febrer, la Gerència de Serveis d‘Educació de la Diputació de Barcelona va reunir 22 docents de 12 centres en una sessió per compartir estratègies d‘integració del CuEmE al projecte educatiu de centre. Mitjançant dinàmiques com el mapa imaginari i les cites exprés, es van abordar aspectes clau, com la transversalitat del programa, l‘ús de tecnologies, la vinculació comunitària i la col·laboració entre cooperatives. La trobada va permetre descobrir pràctiques innovadores i enfortir lligams entre centres, posant especial èmfasi en la transformació social i la participació de tota la comunitat educativa.

La sessió va començar amb una benvinguda institucional, en la qual es va emfatitzar la importància de compartir coneixements i treballar en xarxa per integrar el CuEmE de manera efectiva en els projectes educatius. També es va subratllar la importància de treballar transversalment a totes les àrees dels centres educatius i la visió comunitària del programa, que vincula l‘escola amb l‘entorn a través de l‘ens local, les sinergies amb agents del territori i la implicació de famílies i comunitat.

A continuació, es van posar en marxa dinàmiques participatives per afavorir el coneixement mutu i la creació de llaços entre els participants, que alhora van servir per trencar el gel i generar un ambient de col·laboració. 

L’epicentre de la sessió va ser la presentació de bones pràctiques per part de cada centre educatiu. A través de pòsters creatius, els participants van compartir bones pràctiques que s’estan portant a terme a les seves escoles.

Us resumim les bones pràctiques compartides: 

  • Avantatges i reptes en l’ús de les noves tecnologies en el disseny i l’elaboració dels productes de les cooperatives. 
  • Importància de la vinculació amb l’entorn i amb la resta d’agents del territori en el marc del programa. 
  • Importància de vincular l’alumnat que va participar al CuEmE en edicions passades per transmetre l’experiència i els aprenentatges adquirits als nous grups que hi participen.
  • Bones pràctiques per augmentar la col·laboració i el vincle entre les diferents cooperatives. Les trobades virtuals com a alternativa a les presencials per eliminar costos econòmics i potenciar igualment el contacte entre els cooperativistes i la socialització dins del programa. 
  • La transformació social en el CuEmE com a visió propera a integrar en el disseny del desenvolupament del programa. 
  • La proximitat de l’entitat a qui es fa el donatiu dels beneficis aporta una perspectiva i sentit al CuEmE. 
  • Debat sobre la qualitat i la tipologia dels productes de les cooperatives. Diferències entre cooperatives en els mercats conjunts i com equilibrar les desigualtats i la competitivitat que poden haver-hi dins del programa.  
  • La transversalitat del CuEmE dins dels centres educatius i com implicar la resta de l’escola en el programa perquè hi pugui participar activament. 

La posada en comú d‘aquestes bones pràctiques va generar un debat enriquidor sobre temes com l‘ús de noves tecnologies, la vinculació amb l‘entorn, la col·laboració entre cooperatives i la transformació social a través del CuEmE.

La sessió va concloure amb una valoració molt positiva per part dels assistents, que van destacar la utilitat de l‘intercanvi d‘experiències i la riquesa dels projectes presentats. 

Hi van participar els centres següents:

  • Escola Simeó Rabasa
  • Escola Xarau
  • Institut Escola Miquel Martí i Pol
  • Escola Cascavell
  • Escola Municipal Salvador Llobet
  • Escola Vedruna Sagrats Cors Centelles
  • Escola de la Vila (Polinyà)
  • Institut Escola Sant Quintí de Mediona
  • Escola Tabor
  • Institut Escola Àngela Bransuela
  • Escola Salvador Espriu
  • Escola de la Presentació de la Mare de Déu (Vilassar de Mar)  

Us animem a incorporar alguna d’aquestes propostes a la vostra escola i us convidem a participar en la pròxima sessió d’intercanvi d’equips directius. 

Newsletter: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Newsletter number: #25 - Curs 2024-2025 abril